Busnex Polska reprezentujący na polskim rynku chińskiego Yutonga pokazał właśnie nowy, elektryczny autobus podmiejski. Model IC12 E zabiera na pokład 59 pasażerów i przejeżdża na jednym ładowaniu nawet ponad 600 kilometrów. Pierwsze autobusy z tego modelu trafią do PKS Złocieniec oraz do PKS Nova.
Kilka dni temu Busnex Polska reprezentujący w Polsce największego producenta autobusów - chińskiego Yutonga, zaprezentował nowy model autobusu podmiejskiego - elektrycznego IC12E, o długości 12,66 metra i wysokości 3,5 metra, mieszczącego maksymalnie 59 osób na miejscach siedzących.
Jak mówił prezes Busnex Polska, Marcin Kucharski, IC12E to zupełnie nowa konstrukcja w ofercie producenta, która została wyposażona w nową generację baterii – Są one dużo lżejsze niż wcześniejsze, co wpływa na to, że autobus może zabrać na pokład więcej pasażerów. Maksymalny zasięg autobusu na jednym ładowaniu to aż 675 kilometrów – mówił Kucharski, jednocześnie dodając, że zależy to od wielu zmiennych, takich jak chociażby trasa, na jaką wyjeżdża autobus czy styl jazdy danego kierowcy.
Nowy autobus będzie oczywiście wyposażony w klimatyzację i ogrzewanie, które będą działały dzięki zasilaniu z baterii - nie będzie tu już więc emisyjnych modułów ogrzewania, znanych z wcześniejszych generacji autobusów elektrycznych.
– Na życzenie klienta możemy zaoferować aż 15-letnią gwarancję tych baterii, a więc na cały okres amortyzacji, jaki jest często zakładany lub też na liczbę przejechanych kilometrów - 1,5 mln. Jest to więc wymienne. Nowe baterie mają pojemność 465 kWh – mówił prezes Busnexa.
Czas ładowania nowych baterii od 10 do 80% zajmuje wg. producenta dwie godziny, a maksymalna moc ładowania poprzez złącze plug-in to 200 kW. Silnik autobusu ma moc 350 kW a prędkość maksymalna to 100 km/h.
Autobus może zostać wyposażony w windę do przewozu osób z ograniczoną mobilnością. Ponadto pojazd ma też 4,5 m3 pojemności luku pasażerskiego, gdzie można przewieźć 350 kg bagażu – Jest to coś, co wyróżnia nas w tej klasie pojazdów – dodawała Kucharski.
Pojazd został także wyposażony w system monitoringu martwego pola, system hamowania przed przeszkodą, czy aktywny tempomat. Dziennikarze mieli okazję zobaczyć wnętrze pojazdu. Autobus jest wygodny, ma sporo miejsca nogi dla pasażerów, także dla tych o większym wzroście. Autobus pokazowy miał niebieskie oświetlenie - sami zobaczcie na zdjęciach, jak się prezentuje.
Prezes Busnex Polska przekazał również, że firma sprzedała już w Polsce 11 autobusów międzymiastowych poprzednika modelu IC12E, natomiast nowy model również został już zakupiony przez dwóch przewoźników -
PKS Nova oraz
PKS Złocieniec. PKS Nova nabył 7 sztuk, natomiast do Złocieńca trafi 9 autobusów tego modelu.
– To nie jest też nasze ostatnie słowo na rynku międzymiastowym, bowiem mamy grono odbiorców, którzy są zainteresowani tego typu konstrukcjami, napędzanymi wyłącznie silnikiem elektrycznym – dodawał Kucharski.
Rynek międzymiastowy nie jest jednak głównym segmentem działalności Busnexa, bowiem firma dostarczyła i dostarcza znacznie więcej autobusów miejskich. Łącznie, do końca 2026 roku, po Polsce ma jeździć ponad 300 autobusów elektrycznych Yutonga - zarówno miejskich jak i podmiejskich.